Digitális Spanyolország 2026

ed26700.png

Spanyolország, a világ 16. legnagyobb e-kereskedelmi piaca, ellenálló képességét mutatta a 2010-es évek eleji gazdasági nehézségek után. A járvány közepette a kormány elindított egy digitális átalakítási stratégiát, amely magában foglalja a kis- és középvállalkozások (KKV-k) fejlesztését. Az előrejelzés szerint van még fejlődési potenciál.

ke_pernyo_foto_2023-08-01_18_19_33.png

A "Digital Spain 2026" kezdeményezés 2020-ban indult, és egy állami befektetési program a digitális fejlődési célok eléréséhez, amely részben az európai uniós gazdaságélénkítési terv finanszírozásával valósul meg. Spanyolország stratégiája az EU Digital Compass 2030-hoz igazodik. Gazdasági területeket érint az infrastruktúrától a digitális műveltségig és az üzleti digitalizációig. A KKV-k teszik ki Spanyolország gazdaságának 99%-át, ezért a digitális fejlődésükre helyezzük a hangsúlyt. De mennyire fejlett digitálisan?

ke_pernyo_foto_2023-08-01_18_20_00.png

A KKV-k kimagasló jelentőséggel bírnak a spanyol gazdaságban A KKV-kat olyan vállalkozásoknak tekintik, amelyeknek kevesebb mint 250 alkalmazottjuk van, és éves bevételük nem haladja meg az 50 millió eurót. Ebbe a kategóriába tartoznak a mikrovállalkozások (kevesebb, mint 10 alkalmazott), a kisvállalkozások (10-49 alkalmazott), és a középvállalkozások (50-249 alkalmazott).

ke_pernyo_foto_2023-08-01_18_18_10.png

Spanyolországban a KKV-k teszik ki az aktív vállalkozások 99%-át, összesen kb. 2,8 millió vállalkozást, ami jóval magasabb az EU átlagánál, ami 67%. A KKV-k adják az ország hozzáadott értékének 60-61%-át, és foglalkoztatják a spanyol munkaerő 72%-át. Azonban termelékenység terén kevesebb értéket biztosítanak személyenként a nagyobb vállalatokhoz képest, ami az EU átlagával megegyező tendencia.

ke_pernyo_foto_2023-08-01_18_16_55.png

Ez azt mutatja, hogy a spanyol KKV-knak sürgősen javítaniuk kell üzleti stratégiájukon és értékesítésükön. De a spanyol kormány már azonosította azt az egy tényezőt, amely segíteni fog nekik a fejlődésben: a digitalizáció.

A spanyol KKV-k honlapjai az EU-átlaggal megegyező szinten vannak Az Európai Bizottság 2022-es Digitális Gazdaság és Társadalom Indexe (DESI) mutatja az EU-ban működő KKV-k arányát, akiknek van webes jelenlétük. Bár ez nem jelenti azt, hogy a vállalatok az e-kereskedelemmel is foglalkoznak, ez a mutató azt mutatja, mennyire digitálisan hajlamosak a KKV-k a nemzeti szinten. Ugyanezen keresztül lehet összehasonlítani az országokat.

ke_pernyo_foto_2023-08-01_18_22_00.png

KKV-k honlappal az EU-ban, 2020

A grafikon mutatja, hogy Spanyolország az EU-átlaggal (76%) azonos szinten van, 75% spanyol KKV-nak volt honlapja 2020-ban. Ugyanazon a szinten van Írországgal és Olaszországgal. Az Egyesült Királyság (83%), Hollandia (84%), Németország (88%) és Dánia (93%) az első négy helyen állnak a listán.

Miért segít egy honlap a vállalkozások versenyében? Egy honlap segíti az ügyfeleket többet megtudni a cégről, amellyel kapcsolatba szeretnének lépni. Különösen az előző ponttal kapcsolatban, miszerint versenyeznek a jól megalapozott nagyvállalatokkal, egy gondosan kialakított, professzionális online üzlet azonosító lehet azok számára, akik helyi terméket vagy szolgáltatást keresnek.

ke_pernyo_foto_2023-08-01_18_20_52.png

Emellett a honlapok elősegítik az e-kereskedelmet is, ami egy másik terület, ahol a spanyol KKV-knak javulniuk kell, ahogy azt lentebb láthatjuk.

Alig egyharmada vesz részt az e-kereskedelmi tevékenységekben a spanyol KKV-knak Az összes mutató alapján Spanyolország a 9. helyen áll a DESI rangsorában, amely a digitális fejlődést méri az országokban, ideértve a digitális közszolgáltatásokat (ahol Spanyolország a 7. helyen áll), az internetkapcsolatot (ahol Spanyolország a 3. helyen áll), és a digitális emberi tőkét, amely magában foglalja a lakosság digitális képességeit és az ICT (Információs és Kommunikációs Technológia) szakembereket (ahol Spanyolország a 12. helyen áll).

Spanyolország viszonylag magas helyezése azt mutatja, hogy az ország megfelelően teljesít minden dimenzióban az EU-átlaghoz képest. Ez igaz az e-kereskedelmi értékesítésekre is a KKV-k körében, ahol Spanyolország az EU-27 átlagával összehasonlítva 7 százalékponttal áll magasabban. De Spanyolország lemarad a legjobb 3 digitális gazdaság átlagától.

Spanyolország - KKV-k e-kereskedelmi értékesítése

Tekintettel Spanyolország kiemelkedő arányára a KKV-k tekintetében, egy átfogó e-kereskedelmi fejlesztési kezdeményezés segíthetne Spanyolországnak javítani pozícióját a globális e-kereskedelmi piacon és elősegítené a határokon átnyúló kereskedelmet. Mivel a digitális jelenlét tartósan itt van, ez segíthetne az ország gazdasági fejlődésében és növelné a KKV-k termelékenységét, ezzel egy időben ellensúlyozva a nagyobb vállalatok előnyeit.

De milyen mértékben használják a spanyol vállalatok a digitális technológiákat mindennapi üzletükben? Nézzük meg!

A spanyol vállalatok alapvetően integrálják a digitális technológiákat, de hatékonyság terén lemaradnak. Az összes spanyol vállalat digitális technológia integrációjának vizsgálata - ne feledjük, hogy 99%-uk KKV - azt mutatja, hogy Spanyolország az EU-átlag fölött áll az információk elektronikus cseréjében (e-mail, intranet vagy digitális platformok útján), a közösségi média használatában, az online termékek értékesítésében és az adatok tárolásában központi platformon keresztül.

Másrészt Spanyolország lemarad az átlagtól a nagy adatok (big data) felhasználásában, ami növelheti az hatékonyságot és javíthatja a stratégiai tervezést, valamint az e-kereskedelmi bevételeket és az online határokon átnyúló kereskedelmet.

Spanyolország - A digitális technológia integrációja 2021

Spanyol vállalatok hiányosságai főként az hatékonysággal és a nemzeti és nemzetközi e-kereskedelmi piacra való belépéssel kapcsolatosak.

A nagy adatok és az e-kereskedelem szorosan összekapcsolódik, mivel az e-kereskedelmi tevékenységek segítenek értékes fogyasztói adatok gyűjtésében, az állománykezelés javításában és a marketingstratégiák hatékonyságának mérésében. Emellett egy fejlett nemzeti e-kereskedelmi piac azzal, hogy sok KKV vesz részt benne, segíthet növelni a határokon átnyúló kereskedelmet, további serkentve az ország gazdaságát.

Digital Spain 2026: KKV-k digitalizációs terv Miután felismerték Spanyolország digitális gazdaságának hiányosságait, a kormány 2021 és 2025 között futó digitális fejlesztési tervet dolgozott ki a KKV-k számára.

A Digital Spain kezdeményezés részeként a 14 részintézkedés a KKV-k alapvető digitalizációjára, a digitális lánc menedzsmentjének javítására, az innováció előmozdítására és a digitalizáció stratégiai támogatására összpontosít minden gazdasági ágazatban.

Mivel az emberi erőforrások és a pénzügyi támogatás a spanyol gazdaság digitális fejlődésének fő területei, a program a támogatásokat és workshopokat helyezi előtérbe. Azzal, hogy ösztönzi a spanyol KKV-kat a részvételre az e-kereskedelemben, a kormány reméli, hogy csökkenti a hatékonyság hiányosságait és végül javítja az ország strukturális gazdasági bizonytalanságait.

Összefoglalva Spanyolország KKV-k jelentik gazdaságának szívét, a vállalkozások 99%-a kevesebb mint 250 alkalmazottal és éves bevétellel 50 millió eurónál kevesebbel rendelkezik. Annak ellenére, hogy mennyire fontosak a spanyol munkaerő szempontjából, termelékenységük alacsonyabb a nagyobb vállalatokhoz képest.

A spanyol kormány felismerte, hogy a digitalizáció kulcsfontosságú út a KKV-k fejlesztésében, az európai reformokkal összhangban. A mutatók azt mutatják, hogy Spanyolország digitális növekedése nagyrészt megegyezik az EU-átlaggal, de van még tér fejlődésre, különösen az e-kereskedelemben és a nagy adatok felhasználásában.

 

A Digital Spain 2026 kezdeményezés célja, hogy elősegítse ezt a fejlődést, és a KKV-knek szükséges pénzügyi és emberi erőforrásokat biztosítson a digitális integráció előrehaladásához, az országot egy versenyképes online gazdaság felé mozdítva. Ennek része a spanyol e-kereskedelmi pozíció javítása, a határokon átnyúló kereskedelem serkentése és az ország gazdasági ellenálló képességének erősítése.

Spanyol KKV-k: Főbb tanulságok A KKV-k teszik ki Spanyolország gazdaságának 99%-át, vagyis abszolút számokban 2,8 millió vállalkozást. Fontosságuk ellenére termelékenységük alacsonyabb, mint a nagyobb vállalatoké. Ezt azzal láthatjuk, hogy kevesebb hozzáadott értéket és személyenkénti hozzáadott értéket biztosítanak.

Bár a spanyol KKV-k 75%-ának van webes jelenléte, csak kevesebb mint egyharmaduk vesz részt az e-kereskedelemben. Spanyolország az EU-átlaggal megegyezik a digitális növekedés terén, de lemarad a nagy adatok felhasználásában és az e-kereskedelemben.

A kormány Digital Spain 2026 kezdeményezése a KKV-k digitális fejlődését célozza meg olyan intézkedésekkel, mint a finanszírozás, az emberi erőforrások fejlesztése és a digitális műveltségi workshopok. A kormány célja, hogy javítsa Spanyolország globális helyzetét az e-kereskedelemben, és erősítse az ország gazdasági ellenálló képességét.